Unionen är totalt värdelösa

Jag har aldrig varit med om ett sämmre fackförbund än Unionen. Som jag berättat här tidigare så har jag fått en ny ombudsman på Unionen. Han skulle hjälpa mig att få ut min resterande lön från min ex arbetsgivare. Pratade med både min gamla och min nya ombudsman för en stund sedan. Hör och häpna. De kommer att lägga ned mitt ärende för att de påstår att det inte finns några underlag på att jag inte fått resterande. Detta efter att min ex arbetsgivare ljuger och säger att jag fått det som fattas direkt i handen. Då menar facket att jag måste ha bevis på att jag INTE fått det direkt i handen. Så som facket resonerar så behöver ingen arbetsgivare i hela Sverige betala ut lön till sina anställda. De behöver bara säga att de betalat ut den antälldes lön kontant. Då slipper de betala någon lön. Jag ska alltså bevisa något som inte skett. Bevisbördan ligger på mig säger Unionen. Jag blir så jävla förbannad så jag tror jag får en hjärtinfarkt.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Kirsi

Hej Stefan!

Fan att man skall behöva kriga för sina rättigheter, har själv haft tre ärenden under årens lopp som jag kopplat in facket på,har fått tandagnissel med arbetsgivarna men alla ärenden har slutade fördelaktigt för mig...

Hade du ett anställningsavtal med företaget,har du fått arbetsgivarintyg sen du slutade?....eller tidrapportering/loggbok/stämplingsur,eller annat som påvisar att du jobbat för det obetalda?

Lönespec på det senast utbetalda? det måste finnas nånting som du kan gräva fram för att hävda din rätt, försök att hitta något så att du kan sätta dit dem ordentligt..håller tummarna...kram

2010-04-21 @ 20:32:38
Postat av: Ingrid ♥

Den lille mannen mot store goliat verkar det som.

Tråkigt

Kram Ingrid

2010-04-21 @ 20:57:00
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Dan

Det där låter jätteknäppt. Om du skulle ha fått kontant lön, ska du väl kvittera det? Idag när man får in lönen på konto så är ju själva överföringen bevis på att en arbetstagare fått sina pengar. Men jag minns förr när man fick kontant lön, eller en check i handen. Då fick jag alltid kvittera i en bok eller på en lönespec att jag hade tagit emot lönen.



Om han inte kan komma fram med en kvittens på att du fått pengar så är det han som torskar enligt min uppfattning. Det är som facket säger, finns det inga underlag så finns det inte.

2010-04-22 @ 11:08:33
Postat av: Stefan Falkelind

Kirsi: Ja jag har ett anställningsavtal som arbetgivaren tecknat mellan han och Arbetsförmedlingen. Särskilltanställningstöd. Där står vilken lön jag ska ha samt hur mycket jag ska jobba och hur länge jag skulle vara antälld. Har inte fått arbetsgivarintyg. Har fått lönespec där det står att lön är utbetald medans han inte betalat mig allt enligt dessa. Det är dessa lönespec jag har som underlag, mina kontoutdrag och kontrolluppgift från arbetsgivaren. Så jag har underlag som styrker vad jag fått insatt och vad han vägrar att betala.Men enligt facket så måste jag ha underlag som bevisar att jag INTE fått resterande kontant som arbetsgivaren ljuger om.Tack för att du håller tummarna.

2010-04-22 @ 15:43:10
Postat av: Stefan Falkelind

Dan: Ja precis. Om man får kontant lön kvitterar man det. Ja jag menar också att kontoudragen är bevis på vad jag fått och inte fått i lön. men det anser inte facket. Ja det är väl arbetsgivaren som ska bevisa med en kvittens att jag tagit mot lön kontant och inte att jag måste bevisa att jag inte fått det. Jag kan väl inte bevisa med något papper nåt som inte skett. Det faller på sin orimlighet.

2010-04-22 @ 15:49:53

Kommentera inlägget här. Jag svarar på dina kommentarer på din blogg.:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adress till din blogg/hemsida:

Skriv vad du har på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0