Du får inte använda alla bilder gratis

När jag kikar runt på olika bloggar ser jag ofta att man använder bilder lite hur som hellst. Jag blir jäkligt irriterad och arg över det. De lägger ut "rödamattan" bilder som de definitivt inte har tillstånd för. Det är oansvarigt och fult gjort tycker jag. Det är inte okej att använda alla bilder man hittar utan att fråga om lov eller betala för det. De flesta bilderna är upphovsrättsskyddade. Det innebär att man måste ha tillstånd för att att lägga ut dem på sin blogg. Jag vill bara att man ska tänka på det. Några exempel på bilder som inte är fria att använda är nyhetsbilder från exempelvis Aftonbladet. De är skyddade. Många tar bilder som de hittat när de sökt på google. Man skriver "Bilden är lånad från google". Det är inte okej. För det första så är det inte googles bilder. Det är en sökmotor. Så det är inte lagligt att låna bilder hur som helst. Det är inget bibliotek där man gratis kan låna bilder. Sen att ta en bild som en bloggare tagit och sen lägga upp den på sin blogg är inte heller okej. Fråga bloggägaren om lov först. Så var försiktig med vilka bilder du lägger ut på bloggen. Det kan bli dyrt annars. När det gäller mina bilder som jag tagit så är det bara att maila om ni vill använda nån på bloggen.


Foto: Stefan Falkelind

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Stefan Falkelind

Stevie: Jag skulle bli superarg om nån stal nån av mina texter tex. en dikt. Många tror tyvärr att allt som finns på nätet är frittfram att sno. Kul att du tycker om bilden. Träden var så där vita och fina. Har inte gjort något alls med bilden så de skulle bli vitare. De var så där underbart vita den dagen.

2010-01-22 @ 11:06:18
URL: http://falkelind.blogg.se/

Kommentera inlägget här. Jag svarar på dina kommentarer på din blogg.:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Adress till din blogg/hemsida:

Skriv vad du har på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0